Z biegiem lat SEO staje się coraz bardziej wyrafinowaną sztuką. Dzięki rozwojowi algorytmów Google ich „oszukiwanie” staje się praktycznie niemożliwe. Pozycjonerzy muszą realizować działania wpływające na jak najwięcej czynników rankingowych, a jednocześnie uważać, by nie naruszyć zasad „white hat SEO” i nie otrzymać kary. Sprawdź, o czym należy pamiętać.

Zacznij od audytu i eliminacji błędów

SEO obejmuje różnorodne działania, ale nawet ich najbardziej skrupulatna realizacja może czasami nie przynosić oczekiwanych skutków przez błędy na stronie hamujące jej awans. Dlatego pozycjonowanie powinno się rozpoczynać od porządnego audytu, a następnie skorygowania wszelkich nieprawidłowości. Należy dobrać słowa kluczowe, usunąć kanibalizujące treści, zadbać o poprawność linkowania wewnętrznego, uzupełnić atrybuty i meta dane zgodnie z aktualnymi wymaganiami. Dopiero później można budować strategię kolejnych prac i przechodzić do bardziej zaawansowanych technik.

SEO on-site i off-site są równie ważne

Należy też pamiętać, że z punktu widzenia SEO działania prowadzone na pozycjonowanej stronie (on-site) i poza nią (off-site) są równie ważne. Nie można więc polegać np. tylko na rozbudowie i optymalizacji treści strony. Potrzebne są też działania zewnętrzne, takie jak link building. Co to takiego? Chodzi tu o działania mające na celu pozyskanie linków zewnętrznych prowadzących do witryny – na przykład poprzez artykuły sponsorowane, wpisy gościnne na blogach, odnośniki na forach czy w social media. Pokazuje to algorytmom, że witryna jest wartościowa i godna zainteresowania. Dlatego jest to jeden z głównych filarów pozycjonowania i najważniejsza technika off-site SEO.

Nie zapomnij przyjrzeć się konkurencji

Pozycjonowanie to jeden wielki konkurs na najbardziej wartościową stronę. Dlatego zdecydowanie warto się przyglądać działaniom konkurencji. Istnieje wiele profesjonalnych narzędzi, które umożliwiają przyjrzenie się np. publikowanym treściom czy profilom linków prowadzących do najpopularniejszych witryn. Dzięki analizie działań swojej konkurencji możesz przekonać się, co działa, a co nie i lepiej poznać branżę. Pomaga to między innymi w doborze słów kluczowych, optymalizacji strony, link buildingu i wielu innych aspektach pozycjonowania.

Planuj i kontroluj wyniki

Częstym błędem jest brak określenia dokładnej strategii i celów, a następnie kontrolowania wyników. SEO prowadzone na „chybił-trafił” bardzo rzadko przynosi dobre rezultaty. Potrzebny jest plan działania wyznaczający ścieżki, którymi będziesz podążać. Należy też regularnie korzystać z narzędzi analitycznych – na przykład do oceny efektów pozycjonowania. Stały monitoring pozwoli Ci szybciej rozpoznać najskuteczniejsze metody działania i wyeliminować te, które nie przynoszą oczekiwanych skutków. Umożliwi też aktualizowanie strategii zgodnie z nowymi trendami branżowymi czy wymogami. Dzięki temu Twoja działalność w zakresie SEO będzie skuteczniejsza!