Starzenie się społeczeństwa to główny element przeobrażeń cywilizacyjnych. Starsze osoby, których jest w obecnych czasach sporo ogromna liczba, potrzebują wykwalifikowanych opiekunów, którzy będą potrafili zająć się nimi w odpowiedni sposób. Wiadomo, że zazwyczaj najlepiej w tej roli sprawuje się najbliższa rodzina. Ta jednak nie zawsze ma czas, żeby pomagać na co dzień. To często opiekun osób starszych zajmuje się więc naszym dziadkiem, babcią, czy wujkiem. Patrząc na to wszystko, pewnie nie raz przychodzi nam do głowy pomysł na biznes, jakim jest opieka nad osobami starszymi.

W naszym artykule odpowiadamy na najczęstsze pytania w związku z tym. Jakie cechy powinien mieć taki opiekun? Czy stworzenie firmy zajmującej się starszymi, to dobry i opłacalny pomysł? A jeśli już powzięliśmy pomysł to jak zabrać się do rejestracji firmy?

Kim jest opiekun osób starszych

Opiekunem osób starszych, często także niepełnosprawnych nazywa się kogoś, kto w specjalistyczny i wykwalifikowany sposób zajmuje się bieżącymi potrzebami swojego podopiecznego. Warto zaznaczyć, że choć takie sprawia wrażenie, to nie jest to praca łatwa. Bardzo często bowiem bywa tak, że podopiecznym jest osoba niepełnosprawna, która wymaga jeszcze więcej opieki niż „normalny” starszy. W takich przypadkach bywa również potrzebna wiedza medyczna i ta z zakresu pielęgniarstwa.

Zawód opiekuna osób starszych cieszy się dużą popularnością szczególnie za granicą. Tam zresztą wyjeżdża sporo Polaków, żeby zajmoać się starszymi i chorymi osobami. W Polsce ten zawód jest bardzo często niedoceniany. Mimo tego, w naszym kraju oczywiście też możemy spotkać się z usługami związanymi z opieką nad starszymi.

Opieka nad starszymi
Źródło: Pixabay

Obowiązki

Do zakresu obowiązków osoby, która zawodowa zajmuje się opieką nad ludźmi starszymi należy tak naprawdę wiele aspektów. Różnią się one siebie w zależności od tego, czego dokładnie wymaga podopieczny, a raczej jego stan zdrowia. Na początku warto też wspomnieć, że forma opieki może być różna: godzinowa, albo całodobowa. Opiekunka godzinowa przychodzi jedynie w określonych godzinach, uzgodnionych z podopiecznym albo jego rodziną. Zajmuje się pomocą w podstawowych czynnościach. Opiekunka całodobowa często mieszka z podopiecznym. Nieraz zdarza się, że nie jest to jedna osoba, ale cały zespół opiekuńczy. Może dołączyć do nich także profesjonalna pielęgniarka.

Obowiązki, jakie należą do opiekuna osoby starszej często zaczynają się już od gotowania posiłków czy robienia zakupów. Często konieczne jest również podawanie leków i karmienie. Taka osoba wykonuje też często podstawowe prace pielęgniarki – mierzy ciśnienie, poziom cukrów, temperaturę. Nieraz zachodzi też potrzeba znajdowania zajęć podopiecznemu, pomoc w rehabilitacji czy po prostu towarzyszenie na co dzień. Zazwyczaj opiekun pomaga też w codziennej toalecie i przy ubieraniu.

Cechy

Opiekun osób starszych to bardzo odpowiedzialna praca, która wymaga wiedzy z zakresu wielu dziedzin. Jednak w parze z nauką i doświadczeniem powinna iść także zwykła ludzka empatia i wrażliwość. Warto też wspomnieć o tym, że zazwyczaj od opiekunów nie wymaga się specjalistycznego wykształcenia. Zawsze jednak mile widziane są różnego rodzaju kursy, szkoły czy szkolenia. Dobrze jest wziąć to pod uwagę, planując otworzyć własną działalność w zakresie opieki nad starszymi.

Cechy, jakimi powinna odznaczać się osoba, zajmująca się na co dzień opieką nad innymi, to:

  • empatia,
  • wrażliwość,
  • otwartość,
  • dyspozycyjność,
  • dobre zdrowie,
  • siła fizyczna,
  • komunikatywność,
  • cierpliwość,
  • przyjazne usposobienie,
  • pozytywne patrzenie na świat,
  • dobroć,
  • szczerość.
Opiekunka osoby starszej prowadząca wózek inwalidzki
Źródło: Pixabay

Rejestracja firmy

Jeśli jesteś już przekonany, że posiadasz wszystkie te cechy, albo większość  nich i dobrze zapoznałeś się z obowiązkami opiekuna starszych, może rzeczywiście czas założyć własną firmę? Poniżej opisujemy kroki, które należy przejść w czasie zakładania firmy.

  1. Możesz działać jak jednoosobowa działalność gospodarcza. Przynajmniej do czasu, aż nie zatrudnisz więcej pracowników. Wystarczy zarejestrować firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Tym samym zgłosisz swoją firmę do urzędu skarbowego i urzędu statystycznego.
  2. Dokładnie zaplanuj działalność firmy. Opracuj zakres i szczegółową ofertę. Zastanów się, jaką formę opieki będziesz świadczył: godzinową czy całodobową.
  3. Gdy zdecydujesz się na podstawowy zakres obowiązków – poradzisz sobie sam. Gdy będziesz chciał dodatkowo włączyć do oferty pomoc pielęgniarską – musisz taką osobę zatrudnić.
  4. Dokładnie sprawdź wykształcenie, wiedzę i doświadczenie ludzi, których ewentualnie zatrudnisz. To bardzo ważna i odpowiedzialna praca. Zwracaj uwagę na ich referencje.
  5. Możesz działać jako agencja opiekunów osób starszych. Wtedy będziesz mógł dobierać współpracowników do opieki. Będzie ci jednak potrzebny specjalny certyfikat, który otrzymasz  w Urzędzie Marszałkowskim, albo w Wojewódzkim Urzędzie Pracy.
  6. Zastanów się, gdzie chcesz szukać zleceń. Może warto założyć swoją stronę internetową?
  7. Przygotuj cennik.